בעלי עסקים בעידן המודרני יודעים שהמקום הכי חם לפרסם הוא האינטרנט ולא זאת בלבד, אלא שמלבד פרסום ניתן ואף רצוי להיעזר גם בשיטות מכירה מקוונות ובפרט בחנויות מסחר אונליין. אם גם אתה מעוניין לפתוח חנות שכזו, ישנן כמה החלטות חשובות שעליך לקבל, שעשויות להשפיע באופן משמעותי על הצלחתה של החנות המקוונת ואחת מהן קשורה בשאלה – איזו פלטפורמת מסחר אלקטרוני לבחור?
בעוד שרוב בעלי החנויות המקוונות החדשות עדיין מעדיפים לשכור סוכנות לפיתוח מסחר אלקטרוני לבניית החנות שלהם, ישנן שתי פלטפורמות eCommerce קלות מאוד לשימוש עצמאי, אשר מבטלות כמעט באופן מוחלט את הצורך להעסיק מתכנתים ומפתחים, אפילו לא לטובת כתיבת שורת קוד אחת. אותן פלטפורמות מספקות מענה מקיף לניהול אתר המסחר האלקטרוני, החל מרישום מוצרים וכלה בניהול מלאי ותשלומים נוחים.
נכון להיום WooCommerce ו-Shopify נחשבות לשתי הפלטפורמות הפופולריות ביותר למסחר אלקטרוני, מה שהופך אותן לאפשרויות המובילות לרוב החנויות המקוונות החדשות. זאת כמובן במידה ומעוניינים לבחור פלטפורמת מסחר אלקטרוני לבד ולא לפנות לסוכנויות פיתוח.
כדי לעזור לך לבחור איזו מבין השתיים עדיפה עבורך, השווינו בין שתי הפלטפורמות הללו על בסיס מספר גורמים מרכזיים בניהול חנות מקוונת כמו תכונות, עיצוב, קלות שימוש, אפשרויות תשלום, עמלות וכיוצא בזה. זאת כדי שגם אתה תיהנה מבחירה נכונה באפשרות שתהיה הכי טובה לחנות המסחר המקוונת שלך.
להכיר יותר את WooCommerce
לפני שנתחיל בהשוואה, ראוי לערוך סקירה כללית אודות כל אחת מהפלטפורמות. כדי להבין את WooCommerce, עליך לדעת תחילה מהי פלטפורמת וורדפרס – WordPress. וורדפרס היא מערכת ניהול התוכן הפופולרית ביותר כיום בעולם ולפי הערכות היא משמשת כ-33% מכלל האתרים באינטרנט.
אך בעוד שוורדפרס הופכת את תהליך יצירת האתר לפשוט למדי, היא איננה מספקת ללקוחותיה אפשרות נוחה ליצירת חנות מסחר אלקטרוני. הממשק של וורדפרס אמנם יכול לשמש לבניית חנות מקוונת, אבל משום שמדובר בעיקר בפלטפורמה ליצירת אתרים ושיתוף תוכן, המערכת אינה מותאמת באופן אידיאלי לבניית חנויות מקוונות.
כאן נכנסת לתמונה פלטפורמת WooCommerce. ה- WooCommerce הינו תוסף וורדפרס, שמעשיר את המערכת הבסיסית של וורדפרס בתכונות נוספות וייעודיות למסחר אלקטרוני. את כל התכונות שחסרות בממשק הרגיל של וורדפרס, כמו ניהול מלאי, דפי מוצר, עגלת קניות, תשלום, משלוח וכך הלאה, ניתן להוסיף בעת בניית אתר בממשק וורדפרס בעזרת WooCommerce. נציין שהתוסף תומך במעל 100 שפות וביניהן גם עברית.
כמה מילים על פלטפורמת Shopify
במילים פשוטות, Shopify הינו פתרון חד פעמי לבניית חנויות מקוונות, שמסייע לבניית חנויות מסחר אלקטרוני מאפס, גם ללא כל ידע מוקדם בנושא.
אם זו הפעם הראשונה שאתה מקים חנות מקוונת ומחפש פלטפורמת מסחר אלקטרוני פשוטה ובסיסית, Shopify היא ללא ספק אפשרות נהדרת עבורך. Shopify מספקת למנהלי החנות את כלל היכולות הבסיסיות של חנות מכירה וביניהן כמובן גם עגלת קניות ואפשרויות סליקה.
אגב, חנות Shopify יכולה להיות משולבת בחנות פיזית, גם באמצעות מכשירי קופה.
הבדלים בין מאפייני הפלטפורמות
WooCommerce ידועה בגמישותה בגלל הקוד הפתוח המובנה בתוכה. כאשר משתמשים ב- WooCommerce ניתן לקבל שלל תוספים וערכות נושא, שנוצרו על ידי מפתחים מכל רחבי העולם. לעומת זאת, עם Shopify האפשרויות לתוספים מצומצמות יותר.
היתרון הגדול של WooCommerce נעוץ בכך שהפלטפורמה בנויה על מערכת וורדפרס, מערכת שמלכתחילה מגיעה עם שלל תכונות חשובות כמו למשל בלוגים מובנים וטפסים מותאמים.
מה שכן, מבנה הקוד הפתוח של פלטפורמת WooCommerce באופן טבעי גורם לה להיות מעט יותר טכנית בהשוואה ל-Shopify. לכן, אם תבחר להשתמש ב-WooCommerce, בוודאות תצטרך להשקיע זמן רב ואפילו יותר כסף כדי לבנות חנות ייחודית ברמה עולמית.
כמו כן, מספר תכונות המוצעות על ידי Shopify בחינם זמינות בתוספת עלות כספית בחנות התוספים של WooCommerce. אמנם ההתאמה האישית והגמישות של WooCommerce ראויות לשבח, אך Shopify מציעה תכונות מובנות יותר וחשוב מכך, לא באמת מחייבת אותך בידע טכני כלשהו כדי להשתמש בהן.
SEO אופטימיזציה במנועי חיפוש
קידום אורגני במנועי חיפוש הוא פרמטר שחשוב להתייחס אליו כשבונים אתר ובפרט חנות מכירות מקוונת. לאחר יצירת החנות תצטרך להשקיע זמן ומחשבה בתכנון אסטרטגיית ה-SEO שלה, על מנת שיותר לקוחות יוכלו למצוא את החנות כשהם יבצעו חיפוש הקשור במותג שלך במנועי חיפוש, לדוגמא גוגל.
מכיוון ש-WooCommerce היא פלטפורמת קוד פתוח, אוטומטית אתה מקבל יותר חופש בהוספת טייטלים, תיאורי מטא, מילות מפתח, תיאורים וכיוצא בזה. בנוסף, קיימים ב-WooCommerce גם שלל תוספי SEO לוורדפרס וביניהם Yoast.
גם בחנות האפליקציות של Shopify יש כמה כלי SEO טובים. כמו כן, מכיוון שהיא מושתתת על שרתים ייעודיים, ידוע כי חנויות Shopify הן מהירות יותר – זמן הטעינה של כל עמוד קצר יותר וכך גם המעבר בין עמוד לעמוד בחנות, פרמטר שמשפיע לטובה על ה-SEO. עם WooCommerce, מהירות החנות שלך תהיה תלויה בשירות האירוח שבחרת, קרי, בשירות אחסון האתר.
ידוע שמערכת גוגל מתגמלת אתרים מהירים בדירוג גבוה יותר, אבל מהירות היא רק אחד ההיבטים של SEO ולא די במהירות גבוהה כדי להתקדם בתוצאות האורגניות במנועי החיפוש. כך או כך, נבהיר שתמיד יש לך אפשרות לשכור סוכנות SEO מקצועית לשיפור הדירוג של החנות שלך, לא משנה אם מדובר על חנות WooCommerce או Shopify.
קלות שימוש בהקמה ובתפעול השוטף
אחת הסיבות המרכזיות לכך ש-WooCommerce ו-Shopify כל כך פופולאריות, קשורה בעובדה ששתיהן קלות מאוד לשימוש. מהקמת חשבון ועד ניהול הפעולות היומיומיות בחנות שלך, לרוב – הכל פשוט ונוח. עם זאת, מכיוון ש-WooCommerce הוא תוסף וורדפרס, ישנם כמה צעדים מקדימים שיש לבצע על מנת להתחיל את השימוש בו.
ראשית, תצטרך לרכוש שם, דומיין ושרת אירוח ולהתקין את וורדפרס ורק אז תוכל לעבור להתקנה של תוסף ה-WooCommerce ולגשת להקמת החנות. לרוב, מומלץ להיעזר במומחי WooCommerce לטובת השלבים האמורים לעיל.
לצורך ההשוואה, Shopify קלה משמעותית לתפעול ואיננה דורשת את כל ההכנות המוקדמות וזאת כיוון שהיא פלטפורמה מבוססת מנויים. מה זה אומר? שאתה פשוט צריך לבקר ב-shopify.com, להירשם לחשבון ולהתחיל להשתמש.
ערכות הנושא ואפשרויות העיצוב
ההחלטה של הגולש שמגיע לחנות המקוונת שלך אם לרכוש או לא, קשורה במשתנים רבים וביניהם הנראות של החנות. מכאן עולה, שכדי להצליח למשוך את תשומת ליבם של הלקוחות הפוטנציאליים שמגיעים לבקר אצלך באתר המסחר האלקטרוני, עליך לדאוג לעיצוב ברמה גבוהה.
כאמור, WooCommerce היא פלטפורמת קוד פתוח שבה ניתן למצוא אלפי ערכות נושא בחינם ולא די כי בכך, אלא שהיא מספקת לך אפשרויות עיצוב נוספות גם באופן עצמאי.
ל-Shopify חנות ערכות נושא משלה, הכוללת למעלה מ-60 אפשרויות בתשלום ובחינם. מכיוון שמדובר בפלטפורמה ייעודית למסחר אלקטרוני, הערכות מלוטשות ומקצועיות יותר. עם זאת, אינך יכול ליצור עיצוב בעצמך באמצעות Shopify, אלא לכל היותר לרכוש ערכות פרמיום בסכומים שנעים החל מ-140 דולר ואילך.
על אף המחיר היקר, משכללים עלות פר תועלת, אפשר להסתכל על זה כהשקעה חד פעמית, שיכולה לעזור לך בעתיד לייצר יותר הכנסות ובכך להחזיר את עצמה.
אז נכון, בכל הקשור לערכות נושא ואפשרויות עיצוב WooCommerce בהחלט מציעה אפשרויות רבות יותר בהשוואה ל-Shopify, אבל ל- Shopify יש הצעות מלוטשות יותר לעיצוב, התואמות לחלוטין את הפלטפורמה.
אופציות תשלום ואגרות קבועות
שתי הפלטפורמות מאפשרות לך לבחור מערכת סליקה מתוך יותר ממאה אפשרויות תשלום. כמה מהאפשרויות הפופולריות ביותר כוללות את PayPal ,Stripe, Apple Pay.
ל-WooCommerce יש יתרון בולט באפשרויות התשלום בכך שאין עמלות טרנזקציה מעורבות. אמנם עדיין תצטרך לשלם חיובים לספקי תשלום ותשלומי בנקים, אך WooCommerce עצמה אינה גובה כל עמלת עסקה. לכן, אם אתה מאמין ומכוון לכך שהחנות המקוונת שלך תמכור מוצרים בכמויות גדולות, WooCommerce ככל הנראה תהיה אפשרות זולה יותר עבורך.
לגבי עמלות השימוש בפלטפורמות הללו, ל-Shopify יש תוכניות של עמלות קבועות המתחילות ב-29 דולר לחודש. WooCommerce הוא תוסף בחינם, אך עם זאת, במידה ותבחר בו תידרש לשלם עבור דומיין, אחסון ותכונות נוספות שאינן כלולות בו, כמו אישור SSL, תכונות שאולי יהיו נחוצות לטובת פעילותה של החנות המקוונת בעתיד. Shopify מנגד מציעה את כל התכונות הבסיסיות, כולל דומיין, אירוח ואישור SSL בחינם.
ולסיכום – איזו פלטפורמה עדיפה?
כפי שוודאי הצלחת להבין, גם ל-WooCommerce וגם ל-Shopify יש יתרונות וחסרונות ועל כן השאלה שבאמת צריכה להישאל היא לא איזו פלטפורמה מהן טובה יותר, אלא איזו מהן טובה ומתאימה יותר לצרכים של החנות המקוונת שלך.
הדרך הטובה ביותר לדעת היא פשוט להתנסות בשתי הפלטפורמות והניסיון הזה הוא ללא עלות, שכן, Shopify מציעה תקופת ניסיון בחינם בעוד של-WooCommerce יש אחריות להחזר כספי עד 30 יום. אחרי שתנסה אותן תוכל להבין טוב יותר מה מתאים לך.
כמו כן, בעוד ש –WooCommerce ו-Shopify מאפשרות לך ליצור חנות מקוונת לבד, חשוב שתדע שישנה אפשרות לבחור בסוכנות לפיתוח מסחר אלקטרוני.
בחירה שכזו מהווה תעודת ביטוח לחנות המקוונת שלך, שכן, סוכנות חיצונית, מעסיקה עובדים בעלי מומחיות בכלל הגזרות הרלוונטיות לחנות ובפרט מפתחים מקצועיים. במצב כזה, תוכל לסמוך על אותם עובדים שיעשו את העבודה בשבילך, ינתרו תוצאות ויבצעו שינויים במידת הצורך, על מנת למקסם את ההכנסות וחשוב מכך, את הרווחים המתקבלים בסופו של יום מהחנות המקוונת.