Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
מרכז הידעאבני חן

אופאל: "מלכת אבני החן"

אופל (לשם) היא סוג של אבן חן הידועה במשחק הצבעים היפה שלה ובמגוון רחב של גוונים. האופאל מכונה לעתים קרובות "מלכת אבני החן" ויש לה היסטוריה ארוכה שנמשכת אלפי שנים אחורה. אופל עדיין נמצאת במרבצים גדולים ברחבי העולם כיום. במאמר זה, נחקור את ההיסטוריה של האופל וכמה מהזנים השונים הזמינים בעולם.

ההיסטוריה של אופאל    

זמן רב חשבו שהשם אופל נגזר מהמילה הלטינית "אופאלוס" שמשמעותה "אבן יקרה", והיוונית "אופאליוס" שמשמעותה "לראות שינוי בצבע". עם זאת, שתי המילים הללו עצמן נגזרות מהמילה הסנסקריט הישנה יותר "אופאלה" – "Upala".

מילה זו מתוארכת לסביבות 250 לפני הספירה, אז חשבו שאופל שווה יותר מכל אבן חן אחרת בעולם. ארכיאולוגים תיארכו את ממצא האופלים הראשונים לפני למעלה מ-10,000 שנה בצפון אמריקה ולפני 6,000 שנים בקניה. הגילוי האחרון נחשב למקור אתיופי, שכן אתיופיה גובלת בקניה מצפון.

אופל זכתה להערכה רבה בגלל שיש בה צבעים של אבני חן מבוקשות רבות אחרות. אופלים באיכות גבוהה יכולים להציג קשת מלאה של גוונים וצבעים, מה שהופך אותם דומים לתכשיטים יוקרתיים רבים אחרים.

כיום כורים אופל בכמה מקומות ברחבי העולם, כאשר אוסטרליה היא המקור העיקרי. ניתן למצוא פעילויות כרייה מרכזיות של אופל ב-Lightning Ridge, Coober Pedy, Mintabie, Andamooka ואזורים אחרים באוסטרליה. אתיופיה הפכה גם לספקית מרכזית של אופלים, עם תגליות מרבצים משמעותיים בשנים 1994 ו-2008, במיוחד באזור וולו (המכונה גם וולו).

מקורות האופל

אופאלים נכרים במספר מקומות מסביב לעולם, כאשר אוסטרליה היא המקור המרכזי מאז אמצע המאה ה-19. ניתן למצוא פעולות כרייה מרכזיות של אופאלים ב-Lightning Ridge, Coober Pedy, Mintabie, Andamooka ואזורים אחרים באוסטרליה. אתיופיה הפכה גם לספקית מרכזית של אופלים, עם תגליות משמעותיות בשנים 1994 ו-2008, במיוחד באזור וולו "Welo". מכרה Wegal Tena באתיופיה הוא ייחודי שכן הוא ממוקם 300 מטרים מתחת לראש הר, מה שמחייב את הכורים לטפס על ההר ולרדת בסנפלינג על צלע ההר כדי לכרות עם פניהם אל הצוק.

באתיופיה המכרות נמצאים מתחת לראש הר, מה שמחייב את הכורים לטפס על ההר ולרדת בסנפלינג על צלע ההר

קובר פדי אופל

מכרות אבני החן Coober Pedy באוסטרליה, הממוקמים 526 מיילים צפונית לאדלייד, ידועים כ"בירת האופאל של העולם". מכרות אלו ייחודיים בכך שרבים מהכורים שעובדים שם בוחרים לחיות מתחת לאדמה באיזור המכרות. הסיבה לכך היא שהטמפרטורה הנמדדת בקיץ חמה במיוחד, ולכן הכורים בונים את בתיהם במכרות כדי להישאר קרירים. זה לא נדיר למצוא בית מאובזר במלואו עם שלושה חדרי שינה, מטבח וחדר רחצה הממוקם 20 עד 30 מטרים מתחת לפני האדמה.

ממשלת אוסטרליה מאפשרת כרייה עצמאית קטנה ולא פעולות בקנה מידה גדול, ומעניקה לכל מחפש חלקת אדמה שהיא פחות מכמה מאות מטרים רבועים. למעלה מ-200,000 פירים עצמאיים נחפרו במכרות קובר פדי מאז התגלו שם אופלים לראשונה ב-1915, מה שתרם לאופי הייחודי של קהילת הכורים הזו.

האופלים האיכותיים שנמצאו בקובר פדי נוצרו לפני כ-120 עד 160 מיליון שנה במהלך התפרקותה של יבשת העל גונדוואנה, כאשר חלקי היבשה שנקראים כיום אוסטרליה ואנטארקטיקה הופרדו. באותה תקופה, אזור זה של אוסטרליה היה מכוסה באגם ענק, ומתחת לאגם הזה נוצרו האופלים. כיום, האזור ידוע בחום המדברי והאווירה היבשה שלו.

קריסטל אופל על אבן ברזל

הביקוש לאופאל ברחבי העולם, במיוחד אלה שמקורם באוסטרליה, נמצא במגמת עלייה. במשך דורות רבים, כורים בקובר פדי חפרו עד למרבצי האופל ושלפו אבנים מכיסים (נקראים גם: "עורקים") עשירים באבני חן מתחת לאדמה. תהליך כריית האבנים מייצר הרבה "לכלוך" מושלך, על פני השטח. עם זאת, כורים משניים גילו שאופל קריסטל יכול להיווצר בתוך אבנים "פשוטות", אז הם חזרו לפרק את הסלעים בערימות העפר הללו ומצאו אופאלים איכותיים שנוצרו בפרוסות דקות בתוך הסלעים.

כדי להפוך את פרוסות האופאל הצבעוניות הדקות הללו לעמידות יותר לשיבוץ בתכשיטים, הן מוצמדות לאבן ברזל מקווינסלנד. הרקע הכהה של אבן הברזל (ironstone) מגביר את השפעת צבע האופאל ועוזר לצבעים העתיקים הכלואים בתוכה להתבלט יותר. על ידי שימוש באבן ברזל לחיזוק האופאל, אורך החיים של אבן החן גדל משמעותית.

אופל אתיופי

אופאל אתיופי, במיוחד זה ממכרות Wegel Tena במחוז וולו, הוא אבן חן בדרגה גבוהה שלעתים קרובות היא באיכות גבוהה יותר מאשר אופאלים המצויים באוסטרליה ובברזיל. אופאלים אלו התגלו רק בשנת 2008. הם נעים בשקיפותם בין אטומים לשקופים, ואחוז גבוה מהם הם אופאל ג'לי. צבע האבן הוא בדרך כלל לבן, אך לפעמים הוא יכול להראות כחלחל או בצבע דבש.

משחקי הצבע באופאלים האתיופיים נשלטים בדרך כלל על ידי הבזקים אדומים וכתומים, אבל כמה חלקים נדירים יכולים להציג קשת מלאה של צבעים. מכרות וגל טנא נמצאים בגובה רב של 3,200 מטר מעל פני הים. האופאלים נמצאים בשכבה אופקית של סלע איגנימבריטי הממוקמת 30 מטרים מתחת לראשו של פני צוק חשוף.

אופל אש מקסיקני

אופל אש הוא סוג של אופאל הידוע בצבעו הלוהט, כתום-אדום. במשך שנים רבות נכרה במקסיקו אופאל האש הטוב והאיכותי ביותר, והמדינה עדיין מייצרת אבנים איכותיות. 

איך לשמור על אופל

כדי לשמור על האופל שלך, חשוב להרחיק אותו ממקורות חום קיצוניים מכיוון שהוא מכיל כמות קטנה של לחות. אם הלחות של האופל מתייבשת, היא עלולה לגרום למראה עמום ואפילו לגרום לאבן להתחיל להיסדק. כדי למנוע זאת, מומלץ לעטוף את האופל בצמר גפן לח (אך לא ספוג) ולהניח בשקית אטומה. בדוק את האופל באופן קבוע והרטיב מחדש את הצמר גפן אם הוא התייבש.

אופאלים רגישים לחומצה ולאלכוהול, לכן הקפידו להרחיק אותם ממוצרי ניקוי ביתיים, אפטר-שייב אחרי גילוח ובשמים. לאבן החן יש קשיות של 5.5 עד 6.5 בסולם Mohs, לכן חשוב להפריד את האופאלים משאר התכשיטים ולאחסן אותם בקופסה או בשקיק רך כאשר לא עונדים אותם.

האם הכתבה עניינה אותך?

ג'ולר - Jeweller

פורטל כתבות, כלים ומדריכים - בית ובמה לקהילת המעצבים ובעלי המקצוע בענף התכשיטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך

קניות (Jeweller Market)
No images found
אולי יעניין אותך
Close
Back to top button
Close

את\ה משתמש בחוסם פרסומות

היי! אנחנו מגזין ג'ולר, אתר מגזין שמציע כתבות תוכן איכותיות בתחום התכשיטים. אנחנו שמחים שאת/ה כאן, ואנחנו רוצים להמשיך לספק לך תוכן מצוין. כדי שנוכל להמשיך לעשות זאת, אנחנו זקוקים לתמיכה שלך. אם תוכל/י לכבות את חוסם הפרסומות שלך, זה יעזור לנו להמשיך לפרסם תכנים חדשים ומעניינים. אנחנו מבטיחים לך שהפרסומות שלנו לא יפריעו לך לקרוא את התוכן שלנו. הן יהיו קטנות ולא פולשניות. כמובן, אם את/ה לא רוצה לראות פרסומות, את/ה יכול להמשיך להשתמש באתר שלנו עם חוסם הפרסומות. אנחנו פשוט רוצים שתדע/י שזה יעזור לנו להמשיך לספק לך תוכן איכותי. תודה על ההבנה והתמיכה שלך! צוות jeweller.co.il