Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
מרכז הידעאבני חן

אבן החן ספיר – מדריך לצבעים ולסוגים השונים

אבני החן המדהימות הללו מגיעות במגוון רחב של צבעים, מהכחול הקלאסי ועד לגוונים של ורוד, ירוק ואפילו שחור. אבל מה הופך את הספיר לכחול? הכל מסתכם בשארים של היסודות באבן. ברזל וטיטניום הם המרכיבים העיקריים שנותנים לספיר את הגוון הכחול שלהם, אך אלמנטים אחרים יכולים להשפיע גם על הצבע. לדוגמה, כרום יכול ליצור ספיר ורוד, בעוד ברזל נוסף יכול להעניק לספיר גוון ירוק או צהוב.

אבל אבני החן ספירים לא מוגבלים רק לגוונים של כחול. למעשה, הם מגיעים בכל צבע על הספקטרום! עם זאת, ספיר חייב להיות לפחות 75% כחול על מנת להיחשב כספיר "כחול" ולא "ספיר צבעוני מפואר"(Fancy), המתייחס לכל צבע ספיר מלבד כחול. ראוי לציין שאבני ספיר למעשה נפוצות יותר מאבן החן האחות שלהם, הרובי ("אודם"), מכיוון שהיסודות מהם הם עשויים קיימים בטבע בשפע רב יותר. אודם, לעומת זאת, אינה מכילה ברזל.

אבני החן ספירים לא מוגבלים רק לגוונים של כחול. למעשה, הם מגיעים בכל צבע על הספקטרום! תמונה: pixabay

כשאתם קונים ספיר, יהיו לכם הרבה אפשרויות לבחירה. חלק מהספירים עוברים טיפול בחום כדי לשפר את צבעם, בעוד שאחרים נוצרו במעבדה כדי לקבל את אותן תכונות כמו ספיר טבעי. חשוב לציין שבעוד שספירים שנוצרו במעבדה הם באמת ספיר, יש להם מגבלה על ערכם בהשוואה לספירים הטבעיים היקרים ביותר. לכן, אם אתם מחפשים מגוון רחב של אפשרויות צבע ומאפיינים ייחודיים, הספיר היא אבן החן המושלמת עבורכם!

ספיר כחול

ספיר כחול "דרדר כחול": כפי ששמו מרמז, לספיר זה גוון כחול בהיר ובינוני המזכיר "דרדר כחול". צבעו החי הופך אותו לאחד מסוגי הספירים היקרים ביותר.

ספיר צהבהב "Teal sapphire": הספיר הכחול הזה מפגין פלאוכרואיזם ירוק-כחול (שינוי צבע בהתאם לזווית שבה הוא נצפה) או מכילים יותר ברזל מאשר ספיר כחול טיפוסי, מה שמקנה להם מראה ירקרק יותר.

ספיר כחול קרח: ספירים אלו חיוורים בעלי מראה "קפוא" אינם יקרי ערך, כמו חלק מהסוגים האחרים בגלל היעדר הצבע התוסס שלהם, אבל הם עדיין יפים ובמבוקשים על ידי אלה שמעדיפים גוון כחול עדין יותר.

ספיר ציילון: סוג זה של ספיר נקרא על שם המקום בו הוא נכרה – סרי לנקה, שנקרא בעבר ציילון. ספירי ציילון מגיעים במגוון גוונים כחולים וידועים באיכותם הגבוהה.

לא משנה באיזה סוג של ספיר כחול תבחרו, אתם יכולים להיות בטוחים שאתם מקבלים אבן חן מהממת וייחודית שתוסיף נופך של אלגנטיות לכל תכשיט.

ספיר כחול "דרדר כחול" כפי ששמו מרמז, לספיר זה גוון כחול בהיר ובינוני המזכיר "דרדר כחול". צבעו החי הופך אותו לאחד מסוגי הספירים היקרים ביותר.

ספיר לבן

ספיר לבן הוא סוג של אבני חן חסרות צבע, כלומר אין בהן יסודות קורט שנותנים להן צבע. אבני חן אלו נדירות ביותר בטבען, ורוב הספיר הלבן המצוי בשוק נוצרות במעבדה או אפילו מטופלים בחום כדי להסיר רמזים לצבע. הצבע הלבן של הספירים הללו מסמל טוהר, שמחה ובהירות נפשית, מה שהופך אותם לחלופה פופולרית לטבעות אירוסין יהלומים.

אבני ספיר לבנות אינן יקרות כמו יהלומים, אך הן גם אינן מפגינות את אותה הברק והבהירות. הם עשויים להיראות עכורים בהשוואה ליהלום אמיתי, אך לעין לא מאומנת, לעתים קרובות קשה להבחין בהבדל בין ספיר לבן ליהלום. אבני ספיר לבנים מייצרות אבני חן מעולות בשילוב עם אבנים צבעוניות, והן יכולות להוסיף מגע של אלגנטיות לכל תכשיט.

ספיר ורוד

אבני חן ורודות הן סוג יפה ורומנטי של אבן חן שיכולה לנוע בין ורוד פסטל לוורוד נועז וחם. ניתן לתאר את הספירים הללו כספירים אדומים, אך צבעם אינו כה עמוק כמו אודם. הצבע הוורוד של אבני הספיר הללו מסמל אהבה וחמלה, מה שהופך אותן לבחירה פופולרית עבור מי שמחפש תכשיט רומנטי.

בעבר, ספיר ורוד היו נדירים ביותר, אך זמינותם עלתה כאשר התגלו מרבצים גדולים במדגסקר. ספיר ורוד לוהט הם בעלי ערך רב יותר בשל צבעם העז והבוהק, אך ספיר ורוד בהיר נחשקים לא פחות לתכשיטים. לא משנה באיזה גוון ורוד תבחרו, ספיר ורוד בטוח יוסיף נופך של רומנטיקה לכל תכשיט.

ספיר כתום

אבני ספיר כתומות הן סוג נועז ומרגש אך נדיר של אבן חן. צבעם הכתום התוסס נוצר על ידי שילוב של שני יסודות – כרום וברזל. הכרום נותן לספיר הכתום גוון אדמדם, בעוד הברזל מוסיף צבע צהוב. כמעט כל אבני הספיר הכתומות בשוק עברו טיפול בחום, כך שאם אתה קונה ספיר כתום, תוכל לצפות לרכוש אבן שעברה טיפול בחום.

אבני ספיר כתומות הן בחירה נדירה וייחודית לתכשיטים, והן יכולות להוסיף צבעוניות לכל תכשיט. בין אם אתה מחפש חתיכת סטייטמנט או מבטא עדין, אבן ספיר כתומה בטוח תשמיע אמירה.

ספיר חייב להיות לפחות 75% כחול על מנת להיחשב כספיר "כחול" ולא "ספיר צבעוני מפואר תמונה: pixabay

ספיר פדפארדסה "padparadscha"

ספיר פדפארדסה הוא סוג נדיר ונחשק מאוד של ספיר הידוע בצבעו הוורוד-כתום הבוהק והפירותי. אבני חן אלו הן אחד מסוגי הספיר היקרים ביותר בשל נדירותן וצבען הייחודי. אין שני ספירי padparadscha זהים לחלוטין, מה שהופך אותם אפילו יותר מיוחדים ומיוחדים במינם.

השם "padparadscha" מגיע מהשפה הסינהלית המדוברת בסרי לנקה, שם כורים אבני ספיר אלו. פירושו "פרח לוטוס", ונאמר שצבעו הבהיר והתוסס של הספיר דומה לפרח. אם אתם מחפשים אבן חן ייחודית ומהפנטת באמת, ספיר padparadscha היא בחירה מושלמת.

ספיר צהוב

ספיר צהוב הם סוג תוסס ושטוף שמש של אבני חן המגיעות בגוונים הנעים בין צהוב כנרי עז לצהוב חיוור. ככל שהצהוב בהיר ותוסס יותר, כך הספיר בעל ערך רב יותר. כמה אבני ספיר צהובות חיוורות עשויות לעבור טיפול בחום כדי להסיר עקבות של צהוב וליצור ספיר חסר צבע, או לבן.

ספיר צהוב טעה לפעמים כטופז מזרחי, אבל בדרך כלל יש יותר ערך לספיר. בחברה ההודית, ספיר צהוב נחשב כמביא שגשוג למשפחה. אם אתם מחפשים אבן חן בהירה ושטופת שמש, ספיר צהוב היא בחירה מושלמת. בין אם אתה מעדיף גוון נועז ומלא חיים או צהוב חיוור עדין יותר, תמצא מגוון רחב של אפשרויות לבחירה.

ספיר ירוק

ספיר ירוק הוא סוג מרגיע ושליו של אבני חן המגיעות בגוונים הנעים בין מנטה לירוק כהה ביער. אבני חן אלו מסמלות אמון והעלות נמוכה יותר בהשוואה לכמה סוגים אחרים של אבני ספיר מכיוון שהן אינן נדירות או פופולריות.

ספיר ירוק יכול להיות חלופה טובה לאמרגד, מכיוון שהם עמידים באותה מידה ויש להם פחות תכלילים. עם זאת, ספיר ירוק ואזמרגד הם בדרך כלל שווה ערך. אם אתם מחפשים אבן חן מרגיעה ושלווה, ספיר ירוק היא בחירה מצוינת. אבני חן אלו יכולות להוסיף מגע של שלווה לכל תכשיט.

ספיר סגול

אבני ספיר סגולות הן סוג מדהים וייחודי של אבן חן שיכולה לנוע בגוון מגוון אדמדם-סגול עמוק ועד לגוון מאופק יותר של סגול. ניתן לתאר אבני חן אלו כאדומות כאשר הן בצבע אדום-סגול עמוק יותר, ולעתים קרובות הן נחשבות בטעות לאמטיסטים מזרחיים. עם זאת, ספיר סגול הם נדירים יותר ובעלי ערך רב יותר מאמטיסטים, ויש להם ברק גדול יותר.

בקנה מידה של פחות עד הכי יקר, ספיר סגול נופל בין ספיר צהוב לכחול. אם אתם מחפשים אבן חן עם קצת כשרון מלכותי, ספיר סגול היא בחירה מצוינת. אבני חן אלו יכולות להוסיף נופך של אלגנטיות לכל תכשיט.

ספיר שחור

ספיר שחור הוא לא שחור אמיתי אלא ספיר צבעוני שמקבל את גוון הדיו שלו מתכלילים שמונעים מאור לשבור מהאבן. ספיר שחור הוא אחד הספירים הנמוכים בערכם, אלא אם כן הם מפגינים אסטריזם, או כוכב שנגרם על ידי תכלילים. ספיר כוכב שחור נדיר להפליא. ספיר כוכב חצות, השוכן במוזיאון האמריקאי להיסטוריה של הטבע, הוא אחד מהסוגים היקרים ביותר. הספיר המסוים הזה הוא סגול כה עמוק עד שהוא נראה שחור.

ספיר "משנה צבע"

אבני חן לשינוי צבע הן סוג ייחודי של אבן חן שמשנה את צבעה כאשר צופים בה תחת סוגים שונים של אור. באור טבעי, אבני חן אלו עשויות להיראות כחולות, אך תחת אור פלורסנט הן עשויות להיראות סגולות. שינוי זה בצבע נובע מהפלאוכרואיזם החזק של אבן החן, כלומר היא מופיעה בצבעים שונים מזוויות שונות.

אבני ספיר לשינוי צבע הן לרוב כחולות עד סגולות, ולעתים טעו בהן כאלכסנדריט כחול. עם זאת, אבני חן אלו יכולות להיות גם צהובות או ירוקות, אם כי הפלאוכרואיזם שלהן חלש יותר בצבעים אלו. אם אתם מחפשים אבן חן ייחודית וכובשת באמת, ספיר לשינוי צבע עשויה להיות הבחירה המושלמת. אבני חן אלו יכולות להוסיף נופך של תככים לכל תכשיט.

מה הספירים מסמלים

ספיר הם סמל של חוכמה, נאמנות, תובנה ונאמנות, מה שהופך אותם לבחירה פופולרית עבור טבעות אירוסין. ברפואה העתיקה, ספיר שימש לטיפול בגירוי עיניים, דליות וציפורניים חודרניות, והם נחשבים כמקדמים מוח חזק ומספקים מוטיבציה.

אבני ספיר הן אבן הלידה של ספטמבר וקשורות לימי רביעי ולסימן האסטרולוגי קשת. בין אם אתם מחפשים מתנה משמעותית או תכשיט מהמם, ספיר היא בחירה מושלמת. עם הצבע היפה והמאפיינים הייחודיים שלו, ספיר בטוח יהיה תוספת יקרת ערך לכל אוסף.

הצבעים הנדירים ביותר של ספיר

שני הצבעים הנדירים ביותר עבור ספיר הם פדפרדשה וכחול "דרדר כחול" – "Cornflower". ספירי Padparadscha ידועים בצבעם הוורוד-כתום הבהיר והפירותי, ולספיר דרדר כחול יש גוון כחול חי ובינוני.

עם זאת, הספירים היקרים ביותר הם ספיר קשמיר, הידועים בצבע הכחול הבהיר והקטיפתי שלהם. אבני ספיר אלו מגיעות מההרים בהודו ונכרו בפעם האחרונה בשנת 1927. המכרות נסגרו אז, ואבני ספיר קשמיר נמצאות כיום בבעלות אספנים ומוזיאונים וכמעט לא רואים אותם בשוק. אם אתם מחפשים ספיר נדיר ויקר ערך באמת, ספיר קשמיר הוא בחירה מיוחדת במינה.

האם הכתבה עניינה אותך?

ג'ולר - Jeweller

פורטל כתבות, כלים ומדריכים - בית ובמה לקהילת המעצבים ובעלי המקצוע בענף התכשיטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך

קניות (Jeweller Market)
Back to top button
Close

את\ה משתמש בחוסם פרסומות

היי! אנחנו מגזין ג'ולר, אתר מגזין שמציע כתבות תוכן איכותיות בתחום התכשיטים. אנחנו שמחים שאת/ה כאן, ואנחנו רוצים להמשיך לספק לך תוכן מצוין. כדי שנוכל להמשיך לעשות זאת, אנחנו זקוקים לתמיכה שלך. אם תוכל/י לכבות את חוסם הפרסומות שלך, זה יעזור לנו להמשיך לפרסם תכנים חדשים ומעניינים. אנחנו מבטיחים לך שהפרסומות שלנו לא יפריעו לך לקרוא את התוכן שלנו. הן יהיו קטנות ולא פולשניות. כמובן, אם את/ה לא רוצה לראות פרסומות, את/ה יכול להמשיך להשתמש באתר שלנו עם חוסם הפרסומות. אנחנו פשוט רוצים שתדע/י שזה יעזור לנו להמשיך לספק לך תוכן איכותי. תודה על ההבנה והתמיכה שלך! צוות jeweller.co.il