Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
אבני חןמגזין

אבני לידה, אבני חן ומה שביניהן – Sapphire

הספיר היא בין החומרים הטבעיים העמידים ביותר על פני כדור הארץ והחומר היחיד שיכול לשרוט את הספיר הוא היהלום. העמידות של הספיר גורמת לה להיות בחירה מצוינת עבור טבעות אירוסין או כל תכשיט אותו אתן מתכננות לענוד ביומיום.

שלום לכולם וברוכה השבה,

אני אילנה למי שעדיין לא מכיר וכאן אני אשוחח על כל מה שקשור לתכשיטים, אבני חן, כל מה שזהב וכל מה שנוצץ.
בבלוג הקודם סיפרתי לכם בערך מיליון פרטים עסיסיים על אבן ההולדת שלי – האקוואמרין – אבן החן של חודש מרץ. ובכן, הוולוג שלנו היום יהיה בנושא אבן החן של חודש ספטמבר והיאהספיר!
או הא איזו אבן איזו אבן..
אז על מה ולמה כל ההתרגשות אתם שואלים? בואו נתחיל:
ארענן את זכרונכם ואזכיר לכם כי הכל התחיל מהמלומדים הנוצריים במאה החמישית אשר יצרו את ההקשר שבין 12 אבני החושן, 12 חודשי השנה ו12 המזלות ולפי האמונה הרווחת אבן הספיר שייכת לחודש ספטמבר.
הספיר שייכת למשפחת הקורנדום (תחמוצת אלומיניום)ובמצבה הטהור היא חסרת צבע. משפחת הקורנדום בעצם כוללת שתי אבנים: הרובי האדומה והספיר בכל יתר הצבעים.
ספיר כחולה באיכות טובה היא אבן נדירה ויקרה מאד, כאשר צבעה הכחול העמוק של הספיר נגרם מכמויות זעירות של טיטניום בתחמוצת האלומיניום.
אך אבני ספיר מופיעות בטבע גם בצבעים אחרים, כגון לבן, שחור, סגול, כחול, ירוק… מבין אבני הספירהצבעוניות, היקרה והנדירה ביותר היא זו המשלבת גוונים של כתום וורוד והיא – ספיר פדפרצ’ה (Padparadscha), ושמה לקוח מהמונח “פריחת הלוטוס” בשפה הסינהלית. אבנים אלו מגיעות לרוב מסרי לנקה, ובדרך כלל נמכרות במהירות ונחטפות על ידי אספנים.

מה שבטוח זה שאין ספירים אדומות וזאת כיוון שקורנדום אדום (תחמוצת האלומיניום ממנה עשויה הספיר, בתוספת יונים של כרום האחראים על הצבע האדום) בעצם נקראת –

WAIT FOR IT…

רובי!

מה ששמעתם, הספיר האדומה היא בעצם רובי (!!!)
הספיר היא בין החומרים הטבעיים העמידים ביותר על פני כדור הארץ והחומר היחיד שיכול לשרוט את הספיר הוא היהלום. העמידות של הספיר גורמת לה להיות בחירה מצויינת עבור טבעות אירוסין או כל תכשיט אותו אתן מתכננות לענוד ביומיום.
לפני שנמשיך חשוב מאד לדעת!
נכון להיום, קיימות ארבע אבני חן המוכרות לנו אשר ערכן הכספי הינו גבוה:
יהלום, רובי, ספיר ואמרלד. אך לעיתיםספיר יכולה להמכר תחת שמות של אבנים אחרות ואילו אבנים אחרות יכולות להמכר תחת השם של הספיר.

לדוגמא:
*אקווהמרין אורינטל- אינה אקווה מרין, היא בעצם ספיר בעלת גוון ירקרק-כחול.
*אורינטל אמרלד- הקשר בינה לבין אמרלד מקרי בהחלט- היא בעצם ספיר ירוקה.
*בכיוון ההפוך- ישנם אבנים הקרויות “ספיר ברזילאית” , הן אינן ספירים, הן טורמלינים בגוון כחול.

לכן! לפני שאתם קונים תכשיט עם אבן ספיר, ודאו שאתם אכן רוכשים את הספיר שאתם משלמים עליו.
ועכשיו ומיד נעבור לדברים העסיסיים באמת שקשורים לספירים ולמה שלא נתחיל במשפחות מלוכה כי מי לא אוהב מלוכה? (;

אז ככה-

צבעה המרהיב של הספיר הכחולה כבר מזמן מזוהה עם משפחות מלוכה ברחבי העולם, וזאת כנראה הסיבה לעובדה שצבעה העמוק של הספיר נקרא “ROYAL BLUE”. (איזה גילויים היום הא? אללה איסטר). מלכים בימי הבינים היו עונדים ספירים ומשבצים אותן בכתרים בעיקר כי האמינו שהן יגנו עליהם מפני אויביהם.

בנוסף, עד המאה ה17 המאוחרות, ספירים היו בשימוש בית המלוכה והכהנים הגדולים בלבד. כל אדם אחר שהיה נתפס כאשר הוא עונד ספירים היה נענש בחומרה.

טבעת הספיר המפורסמת בעולם היא ללא ספק טבעת האירוסין של הנסיכה דיאנה.הטבעת (במשקל 12 קראט אגב) עוצבה ע”י החברה הבריטית “ג’ררד” ועלתה בזמנו 28 אלף ליש”ט. יש הטוענים כי דיאנה בחרה בטבעת כי הזכירה לה את טבעת האירוסין של אמה. לאחר מותה הטראגי והמדובר של הנסיכה דיאנה הטבעת עברה בירושה לנסיך וויליאם אשר העניק אותה לאשתו – קייט מידלטון, דוכסית קיימברידג’ הענוגה ???? ואיך לא, הטבעת ההורסת נקראת עד היום על שמה של נסיכת הנסיכות “טבעת דיאנה”.

עוד שליט חובב ספירים היה נפוליאון בונפארטה הצעיר לאהובתו ג’וזפין טבעת אירוסין משובצת ספיר ויהלום. טבעת זו נמכרה במכירה פומבית בקרוב למיליון דולר בשנת 2013.
לא סתם הספיר הכחולה הייתה אחת האבנים האהובות בקרב מלכים, קיסרים ואפילו בקרב אנשי דת. התכונה העיקרית שיוחסה לספיר הכחול הייתה היכולת שלה לתת חכמה רבה לבעליה ולאפשר לו לשפוט בצורה טובה יותר. אפילו קיימת אגדה כי אבן ספיר כחולה הייתה משובצת טבעת של המלך שלמה. לפי אגדה נוספת,תליון מספיר היה תלוי על צווארו של אברהם אבינו ואפשר לו לדעת את רזי הכוכבים והגורל. אבל הכי הכי מרגשת אותי באופן אישי, האגדה כי לוחות הברית עצמם היו עשויים מספיר!

ואם כבר נגענו בדת, צדיקים לאן תלכו, עכשיו מתחיל החלק המעניין–

לספיר היסטוריה ארוכה עם עולם הרוח והיא מוזכרת בספרים של כמעט כל הדתות. היא אפילו נחשבת לאחת מאבני החן העתיקות ביותר שקיימות.לפי מכון המקדש, היושב בירושלים, הספיר מזוההכאבן השנייה בטור השני בחושן הכהן הגדול והיא מיוחסת לשבט יששכראשר אנשיו היו ידועים בחכמתם הרבה ועיסוקם בתורה ימים כלילות.

על פי ספרו של רבי אליהו הכהן מהמאה ה-17-18 שחי באיזמיר, תורכיה, תכונותיה הגדולות ביותר של אבן הספיר הן ריפוי עיניים “… והתכלת צבע של ענוה ושפלות לא גאוה אדמימות וירקות. וסגולתה להאיר העיניים ולכן מעבירים אותה על העינים, וכן התורה מאירת עינים, והאבן הזו תועיל לכל כאב ונפיחה בכל מקום שתהיה בגוף”.

בעולמות הרוח הספיר נחשבת לאבן החן של הנשמה. צבעה הכחול המזכיר את צבע השמיים מייצג את טוהרהנשמה והיא אף מחזקת איתה את הקשר המודע והלא מודע. על כן העונדים אותה מצליחים להדוף את הקנאה, ללכוד אהדה אלוהית ואפילו להשכין שלום בין אויבים.
בנוסף, הספיר נחשבת כמעודדת דחף ראשוני של הגשמת ייעוד וחלומות, נותנת מוטיבציה וכושר התמדה, מה שללא ספק יתאים כמתנת פתיחת שנה לסטודנטים שבינינו ולמי שליבו פתוח להגשמת חלומותיו ????!
מבחינה מקצועית אגב, אומרים כי הספיר מחזקת את הצורך בחיפוש צדק ולכן מתאימה מאד לאנשי חוק למיניהם וכל מי שידו ברצון להביא צדק לעולם– שופטים, עורכי דין ואפילו עיתונאים חוקרים.
ומבחינה בריאותית, והיי לכל ההיפוכונדרים שבינינו – פרט לכך שסגולות הספיר משפיעות לטובה על איזור העיניים, אומרים כי הספיר מאזנת באופן כללי את מערכת הדם והמערכת החיסונית, ונחשבת כאבן מקררת – ניתן להשתמש בה להורדת החום.

אוקיי אוקיי ועכשיו לכמה עובדות נוספות וגם קצת מטעמים מעולם הביזאר:

+ אחת מאבני הספיר היקרות ביותר בעולם היא ספיר סנט אדוארד (The St. Edward’s Sapphireהמשובצת בצלב שבראש הכתר של מלכת אנגליה. האבן שייכת לבית המלוכה משנת 1042 לספירה ומשקלה אינו ידוע. בחלקו האחורי של בסיס הכתר משובצת ספיר נוספת בשם “הספיר של סטיוארט” (Stuart Sapphire)במשקל 104 קראט.
+ אבן הספיר הגדולה בעולם נקראת “הכוכב של אדם” (The Star Of Adam) השם שלה נובע מכך כי בתאורה מסוימת נראים על פני הספיר קרניים.השם שניתן לספיר מקורו באמונה המוסלמית כי לאחר הגירוש מגן עדן, האדם הגיע לסרי לנקה, והדמעות שהזיל בבקשת הסליחה מאלוהים הפכו לאבני חן.””הכוכב של אדם” התגלתה בינואר 2016 בסרי לנקה, המוכרת כבירת אבני החן, ומשקלה 1404.49 קרט. מחיר של אבן הספיר זו מוערך ב-100 עד 200 מיליון דולר.

הו ועכשיו לחובבי הטכנולוגיה, משהו שכנראה לא ידעתם:

אז ככה, הודות לשקיפותה ועמידותה של האבן בפני שריטות וחול הספיר משמשת לייצור חיפויים לשעוני יוקרה, ראשי טילים ועוד. האפל וואץ’ (Apple Watch) משתמש בגבישי ספירים מלאכותיות (שנוצרו במעבדות) לייצור מכסה התצוגה.
+ הספיר הכחולה נחשבת כסמל לשמירת אמונים עקב האמונה כי שומרת מפני תשוקה ויצרים ולכן פעמים רבות משבצים אותה בטבעות נישואין. לעיתים אגב, היא משמשת גם כסמל לשמירת בתולין או (שלא עלינו) אפילו התנזרות!
+הפרסים הקדמונים האמינו שכדור הארץ נשען על אבן ספיר ענקית והשתקפותה היא זו שהופכת את השמיים לכחולים.

ועכשיו לפינתנו המאולתרת לפעם הזאת – “פרט מפואר מעולם הביזאר”!!

מוכנים?

אז ככה. לפי האמונה ההודית, אדם אשר רוצה לזכות בברכתו של כוכב השבתאי, צריך ללבוש ספיר כחולה, נקיה ונטולת פגמים המשובצת בפלדת אל חלד, כסף או זהב לבן. התכשיט חייב להיות במגע ישיר עם עור האדם (ז”א, עגילים לא בא בחשבון) עד כאן סבבה? יופי. אז בנוסף, לפני ענידת התכשיט בפעם הראשונה, יש לשטוף אותו בחלב פרה טרי ולא מפוסטר ולאחר מכן לשטוף אותו במים מנהר הגנגס.

ואז!!!! לענוד אותו לראשונה ביום השבת שנופל בסמוך לירח מלא, במלהך השעה שמתחילה אחרי עליית החמה. יופי, יאללה רוצו לבצע 0-:

ועכשיו, כמה קטנות על השם ספיר שאולי לא ידעתם:

ספיר הוא שם המגיע מהתנ”ך כפי שכבר אמרתי ותכונות האבן הן תכונות שלפי הקבלה מיוחסות גם לבעלי ובעלות השם “ספיר”. עמידות, יציבות, אנרגיות חיוביות, עוצמה ואסרטיביות ולצדן מימד של קדושה ושייכות להיסטוריה ולמסורת היהודית.
אומרים כי דווקא נשים בשם ספיר יתאפיינו באנרגטיות רבה ומולטי טאסקינג ובאופן כללי שאנשים בשם ספיר ידעו להתאים את עצמם והתנהגותם לאלו שסביבם.
לפי הנומרולוגיה, תורת המספרים שבל נשכח ממנה, ספירים!!אתם מספר 8- וכמספר 8, תתאפיינו באהבה רבה לכסף, ותמיד תדעו איך להרוויח את הכסף שלכם.
אתם מאאאאאאאד שאפתנים ואינטליגנטיים, בעלי מרץ רב, קשה לכם לקבל כשלונות וחשוב לכם מאד המעמד שלכם. מאמינים בשוויון וצדק ומתאימים לעבוד כמעט בכל עבודה אבל מיועדים להיות תמיד בדרגים הגבוהים.
חבר’ה, אתם מצליחנים אה?!
אז חברים, הבנתם למה האבן הזאת מטריפה את החושים?! כי אני אישית כבר ממש ממש מאוהבת.
זהו להפעם, היה מהמם ומעניין, מקווה שנהנתם כמעט כמוני ????

תמשיכו לעקוב,
עד לפעם הבאה –
אני הייתי אני.

האם הכתבה עניינה אותך?

ג'ולר - Jeweller

פורטל כתבות, כלים ומדריכים - בית ובמה לקהילת המעצבים ובעלי המקצוע בענף התכשיטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך

קניות (Jeweller Market)
Back to top button
Close

את\ה משתמש בחוסם פרסומות

היי! אנחנו מגזין ג'ולר, אתר מגזין שמציע כתבות תוכן איכותיות בתחום התכשיטים. אנחנו שמחים שאת/ה כאן, ואנחנו רוצים להמשיך לספק לך תוכן מצוין. כדי שנוכל להמשיך לעשות זאת, אנחנו זקוקים לתמיכה שלך. אם תוכל/י לכבות את חוסם הפרסומות שלך, זה יעזור לנו להמשיך לפרסם תכנים חדשים ומעניינים. אנחנו מבטיחים לך שהפרסומות שלנו לא יפריעו לך לקרוא את התוכן שלנו. הן יהיו קטנות ולא פולשניות. כמובן, אם את/ה לא רוצה לראות פרסומות, את/ה יכול להמשיך להשתמש באתר שלנו עם חוסם הפרסומות. אנחנו פשוט רוצים שתדע/י שזה יעזור לנו להמשיך לספק לך תוכן איכותי. תודה על ההבנה והתמיכה שלך! צוות jeweller.co.il