Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
מגזיןאבני חן

אבני לידה, אבני חן ומה שביניהן – Aquamarine

אבני לידה או “אבן הולדת” היא אבן המסמלת את חודש הלידה בלוח הגרגוריאני. והפעם רעיונות מהממים למתנות חתונה, הריון וימי הולדת עם אבן האקוואמרין.

שלום לכולם וברוכה הבאה לבלוג שלי! כאן אני אדבר על כל מה שקשור לתכשיטים, אבני חן, כל מה שזהב וכל מה שנוצץ. כמובן שאתם מוזמנים להציע נושאים נוספים שתרצו שארחיב עליהם בבלוגים נוספים, אני כאן לשירותכם

אז לא מזמן מלאו לי 30 שנה ולכבוד יום הולדתי העגול, בן זוגי שיחיה הביא לי טבעת מהממת (!!) עם אבן שמיוחסת לחודש מרץ בו נולדתי, אבן האקוואמרין.

בלי קשר לעובדה שכל מי שנולדה במרץ היא אש וצלצולים, ולאחר מחקר מעמיק בנושא עם ים עובדות מדהימות שמצאתי על האבן שלי בפרט ועל אבני חן בכלל, אני מתה מהתרגשות לחלוק אתכם את הדברים המעניינים שגיליתי על ההיסטוריה של האבנים הללו, המוצא שלהן והמשמעויות שלהן בתורת הנסתר, היהדות וכיוצ”ב.

******

נתחיל בזה שבדקו ומצאו כי כשאנשים חושבים על תכשיטים 2 דברים צפים מיידית בראשם: המתכת הראשונה שהם חושבים עליה היא בד”כ – זהב, והאבן הראשונה שהם חושבים עליה היא בד”כ – יהלום.

אז למרות שאבן החן היקרה והמוכרת ביותר היא כמובן היהלום (כאשר היהלום היקר ביותר בעולם הוא ה”קוהינור” (Kohinoor) ופירושו הוא “הר האור” בפרסית) תופתעו לדעת, אך יש המון המון המון אלטרנטיבות ליהלום, מכל הסוגים, הצבעים, וגם המחירים ואין ספק שאחת המוכרות והאהובות ביניהן היא האקוואמרין הכחולה – אבן הלידה של חודש מרץ.

אבל מהן אבני לידה בעצם?

חיכיתי שתשאלו!

אבני לידה או “אבן הולדת” היא אבן המסמלת את חודש הלידה בלוח הגרגוריאני. כמקובל, אבן ההולדת לרוב ניתנת כמתנה כשהיא משובצת בתכשיט. ישנם הרבה מאד מקורות שאינם חד משמעיים בנוגע לאיזו אבן קשורה לאיזה חודש כאשר את חלקן אני אציג פה, ואתם…ובכן תבחרו למה להאמין..

אז ככה, הכל התחיל מהמלומדים הנוצריים במאה החמישית אשר יצרו את הקשר שבין 12 אבני החושן, 12 חודשי השנה ו12 המזלות. הם האמינו שכל אבן קשורה לחודש מסויים ושענידה שלה תביא איתה מזל והשפעות חיוביות על בריאות הגוף והנפש.

בהמשך, ישנן עדויות כי באירופה נהגו לענוד אבני חן על פי חודש הלידה החל מהמאה ה-15, אם כי לצורפים שונים היו רשימות שונות ומגוונות של איזו אבן חן מיוחסת לאיזה חודש. שלא נדבר על כך שקיימות גם רשימות אחרות עוד יותר עתיקות, ממסורת האיור ודה ההודית ומטיבט.

אך כמו כל דבר טוב, יפה ותמים, הכל מוצא את דרכו בסופו של דבר ל”כיס” של מישהו מאד מאד בכיר בתעשייה שמגלגלת מיליונים (למה אתם לא מופתעים) וגם פה מנהג ענידת אבן הלידה צבר תאוצה בעיקר בשל תכסיס שיווקי של איגוד התכשיטנים הלאומי של ארצות הברית.

בשנת 1912 האיגוד ניצל את המסורת העתיקה וקבע טבלת בסיס שתשמש כתקן מודרני בנושא אבני ההולדת. טבלה מודרנית זו מצויה כיום בשימוש נרחב בארצות הברית ובעולם כולו. הטבלה מציגה הרבה אבנים שאתם בטח מכירים- ביניהן האמטיסט, היהלום, האמרלד, הרובי וכמובן ה-אקוואמרין.

ובמעבר חד ליהדות צדיקים

חלק מהטענות בדבר המזל שמביאות 12 אבני החן מגיעות למעשה מהסיפור המקראי על 12 אבני החושן.החוֹשֶׁן,(או בשמו המלא חוֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט), הוא אחד משמונת בגדי הכהן הגדול איתם שירת בבית המקדש.החושן היה מונח על האפוד של הכהן הגדול, ומהודק אל טבעות האפוד באמצעות חוטים יקרים של זהב, תכלת, ארגמן ושני.

לדאבוננו הרב, במקורות אין פרטים מזהים לאבני החושן או לצבעים שלהן ועל כן לא ניתן לייחסןלאבני חן מדוייקות בימינו. ובכל זאת, מכון המקדש (מכון ללימוד מחקר ובנין המקדש בירושלים), זיהה את האבן עם האקוואמרין, שבעברית תקינה היא בעצם אבן התרשיש. התרשיש היא האבן הראשונה בטור הרביעי בחושן הכהן הגדול, והיא מיוחסת לשבט אשר.

ומה ייחודי לשבט אשר בדיוק? הו- שאלה מצויינת!

שבט אשר היה שבט של איכרים וישב בצפון מערב ארץ ישראל (אזור העיר חיפה של היום) ועסק בגידול עצי זית. אבן האקוואמרין יוחסה לשבט כי צבעה מזכיר את הצבע הירוק כחול של הזיתים והשמן. אך למקרה שחשבתם שפה מסתיים הJUICE, אגלה לכם שישנו קשר נוסף ועסיסי בין שבט אשר לשבט לוי וכהני המשכן!

אז ככה, לפי רש”י, שבט אשר לא התברך בריבוי יילודה אך התברך בנשים יפות תואר כ”כ עד כי רווקים מכל השבטים רצו להנשא להן. אפילו אנשים רמי דרג ביותר וכמו כן הכהנים הגדולים, ביקשו להם נשים מבין בנות שבט אשר. אומרים על הנשים הללו שהיו בעלות יופי המשקף בשלות רוחנית והדרת כבוד אישית, צניעות ואצילות נפש. נשים אלה יכלו להבין את עבודת הכוהן ולסייע לה בצורה הטובה ביותר.

כמה קצרות ומרתקות על האקוואמרין ההורסת

** במקור, השם אקוואמרין הגיע מ2 המונחים הלטיניים (איך לא) – אקווה ו-מרינה שמשמעותם – “מי הים”

ואם בים עסקינן אספר כי לא סתם מקשרים את האקוואמרין לים.

על פי המיתולוגיה היוונית העניק נפטון את האבן לבנות הים, ויש הטועניםכי היא נוצרה לראשוה בתוך תיבת אוצרות במעמקי הים. גם מלחים ביוון העתיקה היו יוצאים למסעות עם האקוואמרין בכיסם כי האמינו שהיא מגינה עליהם מתאונות וסערות ואפילו מהרעלות מזון.

** ובמעבר חד לקצת מיסטיקה וענייני הרוח –

אתם בוודאי יודעים כי לאבני החן מיוחסות תכונות מאגיות ורבים מאמינים שהן בעלות כוחות מיסטיים. כך למשל הרבה אנשים משתמשים באקוואמרין למדיטציה כי מאמינים בהשפעתה הטובה על בריאות הנפש- אומרים כי היא מאזנת, מביאה רוגע פנימי ומסייעת לשחרר אנרגיה שלילית מהעונד. ולהיפוכונדרים שבינינו – אומרים שהאבן מסייעת לשקדים נפוחים, נותנת בוסט חיובי למערכת החיסונית ומרגיעה אלרגיות.

** ובנוסף (!!) במידה וחשקה נפשכם להעניק מתנה יפה לאחות/דודה/חברה המטפחת בטן הריונית, דעו כי האבן מאד פופולארית עבור נשים בהריון ויש האומרים כי היא מגינה נגד הפלות ושומרת על האם וכמו כן על התינוק.

ולסיום סיומת – מה עם קצת רומנטיקה

אז ככה – נהוג היה, לאורך ההיסטוריה, להביא לכלה את האקוואמרין כמתנת חתונה כדי לסמל אחדות, שלמות ואהבה – לא סתם היא נחשבת כאבן הטובה ביותר לשים על טבעת אירוסין. יש שהאמינו כי האבן יכולה אפילו להעיר מחדש את אש האהבה בנישואין. את האקוואמרין נהוג גם להעניק לזוגות החוגגים את שנת הנישואין ה19 שלהם (;

בקיצור, תראו איזה שפע! כמה רעיונות מהממים למתנות חתונה, הריון, ימי הולדת וגם סתם למי שחשקה נפשו באבן התכולה כגלי הים.

עד כאן להפעם, מקווה שנהנתם כמוני, תודה שצפיתם וצפו לבאות

אילנה

האם הכתבה עניינה אותך?

ג'ולר - Jeweller

פורטל כתבות, כלים ומדריכים - בית ובמה לקהילת המעצבים ובעלי המקצוע בענף התכשיטים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך

קניות (Jeweller Market)
Back to top button
Close

את\ה משתמש בחוסם פרסומות

היי! אנחנו מגזין ג'ולר, אתר מגזין שמציע כתבות תוכן איכותיות בתחום התכשיטים. אנחנו שמחים שאת/ה כאן, ואנחנו רוצים להמשיך לספק לך תוכן מצוין. כדי שנוכל להמשיך לעשות זאת, אנחנו זקוקים לתמיכה שלך. אם תוכל/י לכבות את חוסם הפרסומות שלך, זה יעזור לנו להמשיך לפרסם תכנים חדשים ומעניינים. אנחנו מבטיחים לך שהפרסומות שלנו לא יפריעו לך לקרוא את התוכן שלנו. הן יהיו קטנות ולא פולשניות. כמובן, אם את/ה לא רוצה לראות פרסומות, את/ה יכול להמשיך להשתמש באתר שלנו עם חוסם הפרסומות. אנחנו פשוט רוצים שתדע/י שזה יעזור לנו להמשיך לספק לך תוכן איכותי. תודה על ההבנה והתמיכה שלך! צוות jeweller.co.il