Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
מגזין

שיבוץ תכשיטים – איך זה עובד?

המשבץ תפקידו לשדך בין שני עולמות של חומרים . אחד קשה ואחיד (אבן חן) והשני רך וגמיש (זהב  וכסף). הרכות של  החומר הגמיש היא סוד החיבור. שזה השיבוץ במהותו. החיבור.  

שיבוץ תכשיטים איך זה עובד? בכתבה הבאה אנסה לשפוך אור על כמה נושאים לא ברורים בתחום שיבוץ התכשיטים בישראל ועל הענף בכלל.  

מה הוא השיבוץ במהותו?  

חיבור! או יותר מדויק חיבור הנעשה ללא אמצעים (דבק). אלא באמצעות פיסול במתכת.  

שאני ניגש לשבץ אבן בתכשיט מסוים, אני מוריד ומכרסם מהמתכת את הצורה הנגטיבית של האבן. או במילים  פשוטות יותר – מפנה לה מקום. פוסל חומר בהתאם לאבן.  

ידוע שחלק מהצורפים משבצים בעצמם, מדוע צריך מקצוע ייחודי לתהליך הזה?

אז כדי להבין באמת, נתחיל בהבחנה מהותית בין עולם הצורפות לעולם השיבוץ.  

צורפות

רוב התהליכים בצורפות הם סביב מתכות. למעשה כיפוף, ניסור, הלחמה ומתיחה הן טכניקות שעובדות על חומר גמיש. הנטייה הטבעית של מתכות אצילות לשנות צורה ולהתחבר בחימום מקנה לנו אין סוף אפשרויות לעצב וליצור כמעט  כל צורה שתעלה על דעתנו. לא אהבתם את התוצאה? זה בסדר אפשר להתיך את התכשיט ולהתחיל מהתחלה. מה שלא  כך בשיבוץ.  

שיבוץ תכשיטים

"תפקיד המשבץ הוא לשדך בין שני עולמות של חומרים. האחד קשה ואחיד השני רך וגמיש. הרכות של החומר הגמיש היא סוד החיבור"

תמונה: ברק מלול

שיבוץ

תהליכים בשיבוץ הם על מתכות וגם על קריסטלים!  

אבני חן ויהלומים הם בעצם גביש – חומר מוצק בעל צורה גיאומטרית טבעית. ניסור חימום והתכה לא יעזרו פה.  לאבני חן יש הרבה פחות "גמישות" וחלקן אפילו רגישות לחום, לחץ וויברציות. אז אם תלחצו חזק מידי, לא תוכלו להחזיר את הגלגל לאחור כמו בזהב. האבן פשוט תשבר! ושבר של אבן חן הוא בלתי הפיך. אפשר ללטש את האזור השבור אבל את השבר אי אפשר באמת לתקן.  

"אמנות השיבוץ היא מלאכה מורכבת, עדינה ומסובכת. לעיתים מוגבלת מאוד לעומת אומנות הצורפות"  

טיפים וקצת פילוסופיה 

אז אחרי כמעט עשור במקצוע הבנתי דבר עמוק על התחום הזה. תפקיד המשבץ הוא לשדך בין שני עולמות של  חומרים. האחד קשה ואחיד השני רך וגמיש. הרכות של החומר הגמיש היא סוד החיבור.  

טיפים שימושיים לפני שאתם מגיעים למשבץ!

  1. משטח מתאים – בתהליך השיבוץ קודחים במתכת לפי גודל האבנים. חשוב לבדוק שהפרופורציה בין האבנים למשטח יהיו נכונות. 
  2. אבנים אקסטרה- במידה ואתם צריכים לשבץ מאות או עשרות אבנים קטנות בתכשיט מסוים כדאי להביא אבן אחת או שתיים. דבר זה יחסוך לכם הרבה זמן במידה ותשבר או שתחסר אבן.
  3. רישום וסימון- לרשום ולסמן בצורה מפורטת ככל הניתן. את סוג השיבוץ והמקום הרצוי. תרשימים וצבעים וכל מה שיכול לעזור למשבץ להבין את רצונכם.  

  4. לבדוק את האבנים! – הרבה לקוחות מגיעים עם אבנים שהם קנו מבלי לבדוק אותן מקרוב. הם מצטערים מאוד אחרי שאני מבשר להם אחרי בדיקה במיקרוסקופ שהאבנים שבורות או מלוטשות עקום. אז לבדוק טוב לפני הרכישה. 

מקווה שנהנתם. נתראה בסטודיו 🙂 

האם הכתבה עניינה אותך?

ברק מלול

משבץ מקצועי כבר מעל 10 שנים. מתמחה באבנים רגישות ושיבוצים מורכבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אולי יעניין אותך

קניות (Jeweller Market)
Back to top button
Close

את\ה משתמש בחוסם פרסומות

היי! אנחנו מגזין ג'ולר, אתר מגזין שמציע כתבות תוכן איכותיות בתחום התכשיטים. אנחנו שמחים שאת/ה כאן, ואנחנו רוצים להמשיך לספק לך תוכן מצוין. כדי שנוכל להמשיך לעשות זאת, אנחנו זקוקים לתמיכה שלך. אם תוכל/י לכבות את חוסם הפרסומות שלך, זה יעזור לנו להמשיך לפרסם תכנים חדשים ומעניינים. אנחנו מבטיחים לך שהפרסומות שלנו לא יפריעו לך לקרוא את התוכן שלנו. הן יהיו קטנות ולא פולשניות. כמובן, אם את/ה לא רוצה לראות פרסומות, את/ה יכול להמשיך להשתמש באתר שלנו עם חוסם הפרסומות. אנחנו פשוט רוצים שתדע/י שזה יעזור לנו להמשיך לספק לך תוכן איכותי. תודה על ההבנה והתמיכה שלך! צוות jeweller.co.il